Slim omgaan met social media

socialmedia

Social media is bijna niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Jong en (tegenwoordig ook) oud bevindt zich op de verschillende platformen. Naast alle leuke dingen die social media te bieden heeft, is het wel belangrijk om er verstandig en bewust mee om te gaan. Wat doet u bijvoorbeeld als u vervelende reacties krijgt en hoe beschermt u uw privacy?  

Privacy

Wanneer u een foto, video of stuk tekst op social media plaatst, dan geeft u een deel van uw privacy op. Dit is niet erg, maar het is wel iets waar u zich bewust van moet zijn. Van veel online platforms staat er in de gebruiksvoorwaarden omschreven dat de door u geplaatste gegevens gebruikt mogen worden voor allerlei doeleinden. Ze mogen uw data en gegevens verkopen, analyseren en versturen. Zo privé zijn uw privégegevens dus niet meer. 

Gelukkig zijn er in Europa diverse wetten die uw privacy beschermen en waar ook social-mediaplatforms zich aan moeten houden. Toch is het aan te raden om altijd de voorwaarden te lezen van het platform waar u op zit of aan wilt deelnemen. Zo weet u precies welke gegevens gedeelt worden en met wie. Op die manier kunt u bewuster kiezen welke gegevens u deelt en welke niet of dat u wellicht toch liever helemaal niet deelneemt aan dit platform.

"Haat"reacties

Naast alle leuke en bemoedigende reacties die u krijgt op social media, zijn er ook de zogenoemde ‘haatreacties’. Dit zijn negatieve, beledigende of totaal onrechtmatige opmerkingen. Er zijn twee dingen die u dan kunt doen:

  • Negeren:
    Ondanks dat het een gevoelige snaar kan raken, is negeren een prima manier om de hater te laten weten dat u niet in discussie gaat.
  • Verwijderen:
    Als ‘eigenaar’ van uw pagina is het mogelijk de opmerking gelijk of achteraf verwijderen. Informeer uw volgers eventueel vooraf dat haatreacties worden verwijderd. Zo weet iedere ‘hater’ meteen dat hij weinig kans maakt bij u. 
  • Blokkeren:
    Wanneer u vaker ‘last heeft’ van iemand op social media, kunt u deze persoon blokkeren. Op die manier kan iemand uw activiteiten niet meer zien en ook geen reacties plaatsen of contact met u opnemen via de DM (direct message)
  • Rapporteren
    De meeste social-mediaplatforms bieden de mogelijkheid om een een gebruiker te rapporteren. U geeft daarbij aan welke activiteit u ongepast vindt en waarom. De beheerders van het platform zullen uw melding beoordelen en zo nodig het profiel verwijderen.

Dit ben ik niet!

Identiteitsfraude is helaas een veel voorkomend probleem op social media. Het is namelijk erg moeilijk te zien voor anderen of u het echt bent of niet. Een persoon met kwade bedoelingen kan gemakkelijk uw naam en profielfoto overnemen en vervolgens uw reputatie schaden. Mensen die u goed kennen zullen misschien snel doorhebben dat u het niet bent, maar niet iedereen kent u even goed.

Meestal betreft dat iemand die niet zijn eigen foto’s gebruikt, maar misschien wel die van u. Het is heel vervelend als iemand vanuit uw naam problemen veroorzaakt, vooral als daarbij vrienden, collega’s of familie betrokken worden. Gelukkig kunt u dit soort nepaccounts snel rapporteren om de schade te beperken. Dit soort identiteitsfraude wordt ook wel ‘catfishing genoemd en is strafbaar. U kunt hier dus aangifte van doen bij de politie.

Meer weten over dit onderwerp? Kijk dan eens op deze site of neem contact met ons op. 

Landelijke regelingen

Regelhulp is een wegwijzer van de overheid voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft.

Regelingen

Professionals die u kunnen helpen

Op de sociale kaart vindt u informatie, voor inwoners en professionals, over formele en informele organisaties rond wonen, zorg & welzijn, werk & inkomen, kinderen en jeugd.

Organisaties