Helpdesk050 biedt computerhulp op afstand in Delfzijl Noord

Is uw computer plotseling heel traag of lukt het skypen niet meer en woont u in Delfzijl-Noord? Neem dan gerust contact op met Helpdesk050. U betaalt alleen de belkosten, want de helpdesk wordt gerund door ict-studenten. De 19-jarige Musa Mouse Kadir uit Delfzijl is één van hen.

Musa Mouse Kadir van Helpdesk050

Op de foto: Musa Mouse Kadir uit Delfzijl in actie tijdens een van zijn diensten voor Helpdesk050

“Helpdesk050, goedemorgen met Musa”, klinkt het iedere ochtend verschillende malen in huize Mouse Kadir. Vanaf negen uur ’s morgens zit Musa klaar aan de keukentafel. Oortje in, laptop paraat en telefoon bij de hand. Samen met een andere student verzorgt hij van maandag tot en met vrijdag de ochtenddienst tot twaalf uur. Van één tot vier neemt de middagploeg het over. “Het werkt heel eenvoudig”, legt Musa uit. “Zodra mensen naar Helpdesk050 bellen, krijgen ik en de andere student een telefoontje. Na de begroeting vragen we altijd eerst wat het probleem is. Als het iets is wat ik waarschijnlijk op kan lossen, dan gids ik de klant eerst naar de website van Helpdesk050. Daar zien mensen dan bovenin het kopje TeamViewer. Stap voor stap leg ik uit hoe de installatie daarvan werkt. Zodra de klant TeamViewer heeft geïnstalleerd, kunnen ze mij een inlogcode geven, zodat ik vanaf mijn computer mee kan kijken in hun computer. Ik vertel precies wat ik doe en de klant ziet dat ook gebeuren op zijn eigen computerscherm. Als het probleem is opgelost, log ik weer uit.”

Contact in coronatijd

Inwoners, gemeente en Acantus zaten volop in het traject van de versterkingsopgave van de Zandplatenbuurt toen de coronacrisis uitbrak. Samenkomsten konden niet doorgaan en de communicatie werd noodgedwongen digitaal. Niet voor alle wijkbewoners even gemakkelijk en ook niet voor iedereen weggelegd. Voor de coronauitbraak kon je op allerlei plaatsen terecht voor computerhulp. Bijvoorbeeld bij de bibliotheek, het Bewonersbedrijf Noord of de SW&D, maar al deze hulp gaat uit van naast elkaar zitten. In de gemeente Delfzijl bleek online computerhulp nog niet beschikbaar, daarom wordt er nu een proef gedaan met Helpdesk050 in Delfzijl-Noord. Op deze manier hoopt de gemeente het voor de wijkbewoners gemakkelijker te maken om digitaal op de hoogte te blijven van de veranderingen in de Zandplatenbuurt. Als de proef in Noord positief uitpakt, is het wellicht een dienst die geschikt is om breder binnen de gemeente uit te rollen.

Professioneel en sociaal

“Het is ontzettend dankbaar werk om te doen”, vervolgt Musa zijn verhaal. “Voor ik aan deze ict-opleiding begon, heb ik nog overwogen om een sociale opleiding te kiezen. Het mooie van deze functie is dat ik mijn computerkennis kan combineren met mijn sociale vaardigheden. Ik vind met mensen omgaan en ze helpen heel erg leuk! Afgelopen week had ik een oudere mevrouw aan de telefoon, die heel graag wilde skypen met haar vriendinnen. Ze bleek een heel oude versie van skype te hebben en toen we de nieuwe versie succesvol geïnstalleerd hadden, wist ze haar wachtwoord niet meer. Ik heb haar helpen resetten en daarna laten zien hoe skype eigenlijk werkt, want dat wist ze ook niet. Ze was heel erg blij en daar word ik dan ook heel blij van. Ik doe dit werk bij de helpdesk samen met tien andere studenten. Iedere week hebben we een onlinevergadering om alles te bespreken. Als er vragen binnenkomen, die te moeilijk voor ons zijn, dan is er een professionele achterwacht, die dat oppakt. Ik ben heel blij dat ik tijdens deze crisis ook een steentje bij kan dragen en mensen met mijn computerkennis verder kan helpen.”

Wilt u gebruik maken van Helpdesk050, bel dan naar 050-2110423

Meer informatie vindt u op www.helpdesk050.nl

 

Landelijke regelingen

Professionals die u kunnen helpen

Op de sociale kaart vindt u informatie, voor inwoners en professionals, over formele en informele organisaties rond wonen, zorg & welzijn, werk & inkomen, kinderen en jeugd.

Organisaties